Bedrijf starten? Tips voor een goed begin!

Ben je van plan een eigen bedrijf te starten, of heb je deze al gestart, maar weet je niet goed welke aspecten daarbij komen kijken? Wat is een goede basis voor een bedrijf en hoe kun je deze succesvol maken? In dit artikel geef ik diverse tips om met een goede basis te starten voor een eigen bedrijf. Een feit is namelijk dat er steeds meer mensen zelfstandige ondernemers worden, maar dat er ook ieder jaar meer eigen bedrijven failliet gaan. Een goede start is dus belangrijk! 

Eerste stappen

Wanneer je twijfelt of ondernemen echt iets voor je is, dan kun je een gesprek met een loopbaancoach overwegen. Heb je de beslissing al genomen, dan zijn de administratieve aspecten de eerste stappen. Kies de rechtsvorm, waarbij elke vorm bepaalde voor- en nadelen heeft. Daarnaast zul je een plaats voor het runnen van het bedrijf nodig hebben. Kies een goede plaats, natuurlijk in combinatie met je budget.

Ook moet je je inschrijven en aanmelden bij diverse instanties, schrijf je in bij de Kamer van Koophandel, meld je aan bij de Belastingdienst en regel je bankzaken.

Bedrijfswebsite

Heb je ook al gedacht over een eigen website? Het is tegenwoordig vrij standaard om over een bedrijfswebsite te beschikken, al is het alleen maar zodat mensen eenvoudig online je contactgegevens kunnen vinden. Je kunt ervoor kiezen om zelf een eenvoudige website te bouwen, bijvoorbeeld met een open source pakket als WordPress of Joomla, of om dit uit te besteden. Laat je de website door een professionele partij bouwen, vraag dan altijd meerdere offertes aan om te voorkomen dat je te veel betaalt! Daarnaast geven de verschillende offertes een goed inzicht in wat er allemaal mogelijk.

Personeel of niet?

kun je alle zaken zelf af of ga je hier personeel voor in dienst nemen? Dit is afhankelijk van het bedrijf zelf en de ontwikkeling ervan. In eerste instantie zal je veel dingen zelf kunnen doen. Administratie, binnenhalen van klanten en uitvoering van de opdrachten zijn echter drie aparte vakken, waarbij wellicht personeel gewenst is. Je zou ook cursussen of bijvoorbeeld een opleiding voor verkoopmedewerker kunnen volgen, om jezelf bij te scholen op bepaalde gebieden. Dit scheelt in personeelskosten. In een later stadium, als het goed gaat en je veel uitvoerend werk krijgt, is het geen overbodige luxe personeel aan te nemen voor administratie en acquisitie.

Werkdruk

Zorg voor een gezonde werkdruk. Neem op tijd ontspanning en zorg ervoor dat je jezelf niet onder hoogspanning zet. Ondernemers beginnen vaak vol goede moed, doen 1000 en 1 dingen tegelijk en zien uiteindelijk door de bomen het bos niet meer. Ze raken overspannen en gaan mogelijk failliet. Een gezonde levensstijl draagt dus bij aan een succesvol bedrijf.

Social tagging: > >

Geef een reactie