‘Duurzaamheid’ is het ‘nieuwe werken’

Archief

Duurzaamheid is voor bedrijven een steeds populairdere tool om hun imago te verbeteren en bewuster rekening te houden met het milieu. Moeilijk? Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) zit ook in kleine dingen, zoals het uitdoen van het licht als je het kantoor verlaat of het regelen van een fiets van de zaak voor werknemers. 

Duurzaam ondernemen en slimme mobiliteit zijn hip. Maar het is allang niet meer iets wat bedrijven doen voor het uiterlijk vertoon. Het bewustzijn over de zakelijke kansen van duurzaamheid groeit. Inzetten op duurzaamheid kan tot concurrentievoordeel leiden. En ideële motieven spelen ook steeds vaker een rol.

Groene pizza’s? Bij New York Pizza kan ‘t

New York Pizza geeft dit jaar het goede voorbeeld: ze vervangen 300 scooters door Sparta elektrische fietsen. De pizzabrommers waren al geluidsarm en op snelheid begrensd, maar de elektrische transportfietsen zijn nog milieuvriendelijker. De energie die de fiets gebruikt, is maar een fractie van die van een brommer. Bovendien zijn de e-bikes gezond voor de medewerkers die extra lichaamsbeweging krijgen. Niet te vergelijken met pizza bezorgen op een omafiets.

Google gaat groen

Google investeert een miljard dollar in duurzame energie om fors op energie te besparen. De duurzame energie-industrie ontwikkelt bijvoorbeeld windturbines en zonnepanelen die energie opwekken uit natuurlijke energiebronnen. Deze bronnen zijn in principe grenzeloos. De zon schijnt elke dag. De fossiele energiesector gebruikt haar technologieën om moeilijk vindbare energiebronnen te vinden. Daardoor zijn de prijzen minder stabiel. Zelfs medewerkers worden er meer tevreden van. Een Google-medewerker was gefrustreerd door de vele files tijdens zijn woon-werkverkeer en zocht een alternatief. Nu rijden 4.500 medewerkers met een shuttlebus van hun woonplaats naar hun werk. Deze bussen lopen op biodiesel en zijn uitgerust met Wifi. Dit idee scheelt dagelijks drieduizend auto’s op de weg en vermindert de CO2-uitstoot met 16.000 ton per jaar.

Cradle to Cradle

In Hoofddorp verrijst een bedrijvenpark met als uitgangspunt het ‘cradle to cradle’ principe. Dat wil zeggen dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product, nuttig kunnen worden ingezet in een ander product. Zonder kwaliteitsverlies en alle restproducten moeten hergebruikt kunnen worden of milieuneutraal zijn. Alleen duurzame producenten mogen producten voor dit bouwproject leveren. Bijna de helft van het aantal m² dat gebouwd gaat worden, is al verhuurd of verkocht. En dat in een crisis. ‘Ik voldoe kennelijk aan een vraag’, zegt de projectontwikkelaar. De populariteit van duurzaamheid blijft groeien. En dat is maar goed ook.

Hoe groen ben jij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *