Je bedrijf verkopen

Op het moment dat je begint met ondernemen sta je er natuurlijk lang niet altijd bij stil, maar vroeg of laat kan het moment ineens daar zijn: je wilt/moet stoppen met je bedrijf. Maar hoe gaat dat nu  precies in zijn werk en waar moe je allemaal rekening mee houden? 

Goede voorbereiding

Je bedrijf verkopen is niet niets. Het begint allemaal met een goede voorbereiding, neem hier dus ook zeker de tijd voor! Dit proces kan al snel enkele jaren in beslag nemen. Denk bijvoorbeeld na over de vraag waarom je je bedrijf wilt verkopen, wie een goede koper zou zijn en welke situatie er na de verkoop ontstaat voor jou en eventuele mede-eigenaren.

Stel daarnaast een duidelijk profiel van je onderneming op waarin je ingaat op de sterke en zwakke kanten, de doelstellingen en de missie en winstverwachting van je onderneming.

Verkoopklaar maken

De tijd dat bedrijven vanzelf verkocht werden  is helaas voorbij, daarom is het verstandig om actief naar de verkoop toe te werken. Op deze manier komt je onderneming perfect voor de dag wanneer zich eventuele kopers  aandienen.   Besteed hierbij aandacht aan:

  • Financiën
    Zorg ervoor dat je cijfers op het gebied van rentabiliteit en solvabiliteit in orde zijn. Vergelijk de waarden met ondernemingen uit dezelfde branche. Indien je cijfers aan de lage kant zijn, probeer hier dan verandering in aan te brengen. Dit kan enkele jaren duren, daarom is het van belang om tijdig met de voorbereidingen te beginnen.
  • Management
    Een onderneming kan pas worden verkocht wanneer deze niet te afhankelijk van jou meer is, zorg er dus voor dat de structuur helder is zodat een eventuele koper de leiding eenvoudig kan overnemen.
  • Waardebepaling
    Bepaal de waarde van je bedrijf door bijvoorbeeld te kijken naar de grootte van het eigen vermogen, verwachte omzet en winst en de toekomstige vrije kasstromen. Het is aan te raden om hier een specialist bij te betrekken. De waarde van je bedrijf bepaalt uiteindelijk je vraagprijs.
  • Profielschets en verkoopmemorandum
    In een profielschets behandel je onder andere  de bedrijfsactiviteiten, de reden waarom je je bedrijf verkoopt en verschaf je informatie over de regio en, de omzet- en  het bedrijfsresultaat. In een memorandum geef je onder andere een korte samenvatting, behandel je de geschiedenis en achtergrond van de onderneming, ga je in op de producten en diensten en geef je wat informatie omtrent de organisatiestructuur en de financiele gegevens.

De verkoop

Zodra de onderneming verkoopklaar is, is het tijd om een geschikte koper te vinden. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van verschillende online platforms, bijeenkomsten en uiteraard je netwerk. Zie hiervoor bijvoorbeeld http://www.overnamematch.nl/alle-bedrijven-te-koop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *