Online adverteren: affiliate marketing

Archief

Er bestaan verschillende manieren waarop online ondernemers reclame voor hun producten kunnen maken. Zo heb je door middel van Google Adwords de mogelijkheid om in de zoekresultaten van Google te adverteren en kun je gebruik maken van remarketing, waarbij je niet converterende bezoekers op een andere website nogmaals benaderd. Maar vergeet ook zeker de zogenaamde affiliatenetwerken niet! 

Wat is affiliate marketing?

Onder affiliate marketing verstaan we een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders (bijvoorbeeld webshops) hun partners, affiliates genoemd, belonen voor hun inspanningen.   Dit kan het genereren van exposure zijn, het aanleveren van bezoekers of het generen van daadwerkelijke sales. Affiliates kunnen dit bijvoorbeeld bereiken door een banner op hun eigen website  te plaatsen of door gewoon naar de adverteerder linken.

Hoewel er affiliateconstructies bestaan waarbij de adverteerder en de affiliate direct zaken doen, bevindt zich er over het algemeen een tussenpersoon tussen beide partijen: het zogenaamde affiliatenetwerk. Op deze manier hoeven de adverteerders geen direct contact te onderhouden met al hun affiliates en kunnen de affiliates in één betaald worden voor meerdere campagnes waar zij deel van uit maken. Het affiliate netwerk houdt precies bij hoeveel sales of leads de affiliates hebben aangeleverd en publiceert een overzicht met alle affiliatecampagnes waar website beheerders aan kunnen deelnemen. Bekende affiliatenetwerken zijn Daisycon, Tradetracker, M4n en Tradedoubler. Het is overigens vrijwel altijd gratis om je als affiliate aan te melden, je website moet dan natuurlijk wel passen bij de aard van het geadverteerde product.

Veel gemaakte fouten

Hoewel affiliate marketing aan aantrekkelijk manier kan zijn om meer sales te generen lukt het niet iedere webshop om een succesvolle affiliateconstructie op te zetten. Daarom volgen hier nog een paar veel gemaakte fouten die je moet zien te voorkomen.

  1. Promotiemateriaal dat niet in orde is: zorg voor converterende banners met de juiste afmetingen.
  2. Te laat betalen: betaal je affiliates netjes en op tijd, op deze manier voorkom je dat je affiliates je in de steek laten.
  3. Je webshop niet op orde: zorg ervoor dat je landingspagina is afgestemd op je promotiemateriaal.
  4. Onrealistische verwachtingen: veel webshop beheerders hebben te hoge verwachtingen, het is heus niet zo dat je omzet binnen een week tijd verviervoudigd omdat je een affiliate campagne bent gestart. Dit kost tijd en gaat over het algemeen met vallen en opstaan.
  5. De concurrent uit het oog verliezen: wanneer een concurrent betere vergoedingen aanbiedt, dan zul je hierop moeten inspelen om te voorkomen dat je affiliaties verliest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *