Over de grens ondernemen

      Geen reacties op Over de grens ondernemen

Archief

Ondanks liet MKB-Nederland-voorzitter Hans Biesheuvel weten dat er in het buitenland nog grote groeimogelijkheden liggen voor Nederlandse ondernemingen. Volgens hem moet het Nederlandse midden- en kleinbedrijf vooral nu de grens over omdat de mogelijkheden binnen Nederland momenteel beperkt zijn. Als ondernemer hoef je niet direct naar de andere kant van de wereld, binnen Europa valt er namelijk voldoende te halen. 

Hoewel er in Brazilië misschien grote kansen liggen, Polen of Turkije kan ook erg interessant zijn voor ondernemende Nederlanders.  Volgens MKB-Nederland bedraagt het onbenut exportpotentieel ongeveer 46 miljard euro, een bedrag dat we op dit moment goed kunnen gebruiken. Het blijkt echter dat veel ondernemers al snel denken in beperkingen en zich laten afschrikken. Wat zijn bijvoorbeeld zaken waar je rekening mee moet houden?

Binnen Europa

Houd er binnen Europa rekening mee dat er binnen ieder land andere wetten en regels gelden voor bijvoorbeeld:

  • Producteisen, onder andere etikettering en verpakking;
  • Douanerechten;
  • Aansprakelijkheid;
  • Distributie en transport;

Daarnaast komt het wel eens voor dat sommige landen bijzondere eisen stellen aan exportproducten en in sommige landen is het niet toegestaan om waardepapieren uit te voeren.

Midden-Oosten

Wanneer je naar het Midden-Oosten exporteert, houd er dan rekening mee dat je klanten niet altijd vooruit of per bankcheque mogen betalen. Zo kan men in de Verenigde Arabische Emiraten alleen een buitenlandse betaling doen met een zogenaamde ‘Letter of Credit’. De Arabische overheid heeft bepaald dat dit het enige wettelijke betaalmiddel is, of u het hier als exporteur nu mee eens bent of niet.

Verdiep je in de cultuur

Uiteraard is het altijd verstandig om je altijd eerst goed te verdiepen in de cultuur van het land waarmee je zaken wilt doen. Op deze manier voorkom je dat je mensen beledigd of een grote flater slaat. Een simpel voorbeeld hiervan is een reclame met daarin een hond, die een cologne merk lanceerde in een Islamitisch land. In deze landen worden honden echter als onrein gezien. Een ander goed voorbeeld is het in Latijns-Amerika uitbrengen van een catalogus met onderaan iedere pagina een opgestoken duim. Dit mag in het westen misschien als een O.K. teken worden gezien, in Latijns-Amerika wordt dit gebaar als obsceen ervaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *