Tips voor een elevator pitch

      Geen reacties op Tips voor een elevator pitch

Archief

Wanneer je besluit om te gaan ondernemen dan loop je in veel gevallen al snel tegen een drempel aan: je hebt geld nodig. Om aan voldoende financiële middelen te komen ben je vaak aangewezen op investeerders, of dit nu een bank is of een informal investor. Je kunt een potentiële investeerder overtuigen door kort en krachtig te vertellen hoe je met je plannen geld denkt te gaan verdienen, zo weet een investeerder wat hij of zij kan verwachten. Je kunt dit het beste doen door middel van een zogenaamde elevator pitch. Dit wordt een elevator pitch genoemd omdat je bij je presentatie slechts de tijd tot je beschikking hebt die het duurt om met een lift naar de 20e verdieping te gaan.

Houd met de volgende punten rekening waneneer je een elevator pitch voorbereidt:

  1. Zorg ervoor dat je duidelijk, helder en compleet bent: je hebt maar even de tijd, dus wijk niet te veel af en behandel wat je moet behandelen. Als je je elevator pitch zou uitschrijven, dan zou deze uit maximaal 200 woorden mogen bestaan
  2. Geef duidelijk aan welk probleem jij met je product oplost/ op welke behoefte jij inspeelt. Wanneer je dit niet kunt, dan heb je een probleem.
  3. Stem je pitch af op je publiek: vertel wat ze willen horen en waar ze in geïnteresseerd zijn. Definieer de markt en geef aan hoe groot deze is, hoe je geld met je idee kunt verdienen, wanneer hun investering is terugverdiend en hoe het zit met de concurrentie.
  4. Trek de aandacht: zorg ervoor dat jij niet één van de zovelen bent. Neem een prototype mee of maak een vergelijking met een ander bekend bedrijf of product. Toon ook passie, laat zien dat jij in je plan gelooft en er zin in hebt!
  5. Oefen je pitch geregeld op bijvoorbeeld feestjes en netwerkborrels, op deze manier komt je elevator pitch er natuurlijker uit op het moment dat het echt moet. Je zult minder gespannen zijn zelfverzekerder overkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *